De uitgangspunten

De voedingsadviezen in het programma Anders Eten bij MS, en dus ook alle recepten en menu’s in het werkboek dat de deelnemers mee naar huis krijgen, zijn op de volgende uitgangspunten gebaseerd:

In het programma Anders Eten bij MS wordt een volwaardig voedingspatroon aangeboden. De basis is de Richtlijn voor goede voeding van de Gezondheidsraad die begin november 2015 is verschenen. Op enkele punten hanteert Voeding Leeft strengere normen gebaseerd op internationale studies en richtlijnen, zoals bijvoorbeeld de nieuwe WHO richtlijn rondom suiker en de nieuwe wetgeving van de FDA rondom transvetten (verboden per 2018).

Onbewerkt eten is eigenlijk alles wat de natuur ons geeft en als zodanig herkenbaar is. Het programma Anders Eten bij MS is gebaseerd op voeding dat zo min mogelijk fabrieksmatig is geproduceerd, geraffineerd of voorbewerkt.

Langzaam opneembare koolhydraten zijn de koolhydraten in o.a. volkorenbrood, zilvervliesrijst, volkoren pasta, groenten en peulvruchten. Ze worden langzamer omgezet in glucose en opgenomen door je lichaam en dat is beter.

Snelle koolhydraten vind je o.a. in wit brood, cornflakes, ontbijtkoek, krentenbrood, cake, snoep, koek, suiker, frisdrank en (vers geperst) vruchtensap.

Groenten, fruit en peulvruchten zullen in het programma Anders Eten bij MS veelvuldig op het menu staan, zowel voor de lunch als voor het avondeten.

Niet goed functionerende darmen kunnen een extra probleem zijn voor mensen met MS. Het is niet voor niets dat onze darmen ook wel ons tweede brein worden genoemd, ze bevatten meer zenuwcellen dan je hersenen. In het programma Anders Eten bij MS is veel aandacht voor een goede spijsvertering.

Ons Westers dieet kan ontstekingsbevorderend zijn, terwijl onbewerkte (dus niet al in de fabriek bewerkte) voeding juist ontstekingsremmend kan werken. Vandaar dat Voeding Leeft nadrukkelijk voedsel betrekt in het programma Anders Eten bij MS dat zo min mogelijk fabrieksmatig geproduceerd, geraffineerd of anderszins voorbewerkt is.

Enkele wetenschappelijke onderzoeken wijzen uit dat het eten van (vette) vis mogelijk een positief effect kan hebben op MS. Vis is sowieso belangrijk om te eten en zal dus regelmatig op het menu staan tijdens het programma Anders Eten bij MS.

Selenium, mangaan, zink, magnesium, foliumzuur en vitamine B12 zijn vitaminen en mineralen die van belang zijn voor mensen met MS. Onderzoeken wijzen uit dat sommige mensen met MS hiervan minder in in hun bloed hebben, en/of minder hiervan binnenkrijgen dan mensen zonder MS. In het programma Anders Eten bij MS verwerkt Voeding Leeft veel voedingsbronnen van deze vitaminen en mineralen.

Vlees staat tijdens het programma Anders Eten bij MS wel op het menu, maar we wisselen dit af met vis, gevogelte en vegetarische gerechten.

Dat voldoende vitamine D belangrijk is, zeker als je MS hebt, daar heb je vast al meer over gehoord. In het programma Anders Eten bij MS zal hier dan ook ruim aandacht voor zijn.
Gedurende het programma Anders Eten bij MS wordt veel gedronken, maar heus niet alleen water. Het belang van voldoende vocht in je lichaam moet je niet onderschatten.
Beperk je eten en drinken tot drie momenten per dag. Dat lijkt een detail, maar ’t is wel degelijk van belang.

Klinkt misschien een beetje flauw, maar we menen het wel: we vinden het belangrijk dat je geniet (!) van wat je eet en drinkt. Dan kun je het ook veel makkelijker volhouden. En daarom is wat je binnenkrijgt tijdens het programma Anders Eten bij MS gewoon heel erg lekker! De ca. 400 deelnemers aan de eerste pilots bevestigen dat.

De uitgangspunten voor dit experiment zijn op wetenschappelijke inzichten gebaseerd.